Yesus Kristus sebagai pribadi kontroversial di dunia

Pengertian
yesus sama dengan jesus
kontroversi adalah perbedaan faham

Yesus Kristus  sebagai pribadi  kontroversial  di dunia
Jesus Christ as controversial in the world
kata Hok Liong dalam alkitab "Pribadi Yesus Kristus dapat dikatakan sebagai pribadi yang paling kontroversial di dalam dunia ini dari dulu sampai sekarang. Terbukti dari perdebatan tentang keilahian dan dua naturNya pada abad-abad permulaan sampai usaha-usaha penyelidikan terhadap bukti-bukti keberadaan-Nya pada abad-abad belakangan. Seakan-akan diri Yesus tak pernah berhenti diperbincangkan dari masa ke masa. Teristimewa beberapa abad terakhir yang berusaha menemukan Yesus yang sesungguhnya di dalam kitab-kitab Injil sebagai sumber tentang diri Yesus."(alkitab.sabda,09/04/12)

Pandangan-pandangan mengenai Jesus ialah kepentingan khusus yang diberikan oleh setengah agama kepada Jesusmenganggap Jesus sebagai seorang tokoh suci yang penting. Dalam agama Kristian, Jesus secara umumnya dianggap oleh penganut-penganut sebagai mempunyai ciri-ciri ketuhanan sebagai anak Tuhan dan Messiah(wikipedia,09/04/12)

tiga era jesus
1. Era sebelum kehadiran Jesus Christ 
2. Era sewaktu kehadiran Jesus Christ
3. Era selepas kehadiran Jesus Christ

1. Era Sebelum Kehadiran Jesus Christ.
Karena Jesus Christ dikatakan keturunan Yahudi dan telah dihantar oleh tuhan khusus untuk kaumnya, maka era sebelum kehadiran Jesus adalah era yang mengesahkan tentang kaumnya. Kaum Yahudi adalah pengikut nabi Musa a.s atau Moses yang diturunkan kitab Taurat kepadanya. Kitab Taurat mengandungi hukum hakam dan syariat nabi Musa a.s yang diperintahkan tuhan kepada bani Israel. Karana jarak waktu diantara nabi Musa a.s dan Jesus Christ melebihi ribuan tahun, maka tidak heranlah jika sepanjang tempo itu berlaku penyelewengan dan korupsi terhadap hukum Taurat oleh bani Israel.

Berlatar belakang kemungkaran inilah nabi Isa a.s atau Jesus Christ telah di turunkan oleh tuhan kepada bani Israel untuk mengembalikan mereka ke jalan yang benar.
2. Era Ketika Kehadiran Jesus Christ 
Jesus Christ telah dilahirkan di Palestin. Ibu beliau Siti Mariam/Maria ialah seorang anak dara. Kisah hidup Jesus Christ ketika kecil tidak banyak diketahui kerana tidak ada catatan mengenainya. Mengikut Al-Kitab, nubuwah (kerasulan) Jesus Christ bermula ketika beliau berumur 30 tahun. Beliau dikatakan gigih berkhutbah dan berceramah di rumah ibadat kaum Yahudi sama ada di kuil ataupun di sinagog. Khutbah-khutbah beliau pada ketika itu banyak mengajak kaum yahudi agar kembali kepada cara hidup dan ajaran yang diajar oleh nabi Musa a.s. Seruan beliau itu diterima baik oleh kaumnya yang selama ini tidak senang dengan gelagat para ulama Yahudi yang telah menyeleweng dan menyimpang jauh dari ajaran nabi Musa a.s yang benar
Justeru itu, pengaruh Jesus Christ berkembang dengan cepat sehingga para ulama Yahudi merasa kedudukan serta pengaruh mereka terancam. Mereka tidak dapat menghalau Jesus Christ dari berkhutbah di dalam Sinagog kerana apa yang disampaikan oleh beliau adalah berpandukan kepada ajaran agama Yahudi sendiri. Lalu secara diam-diam para ulama Yahudi telah mengatur langkah untuk menghapuskan Jesus Christ. Karena para ulama Yahudi tidak berkuasa untuk menangkap, mendakwa dan menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Jesus Christ, maka mereka telah mempengaruhi pihak berkuasa Rom yang memerintah jajahan Palestin ketika itu untuk menangkap Jesus Christ dengan alasan bahawa Jesus Christ adalah seorang aktivis yang berbahaya di kalangan kaumnya. Pihak berkuasa Rom yang amat prihatin dengan kestabilan tanah jajahan mereka telah berjaya dipedaya oleh hasutan para ulama Yahudi kerana takut akan adanya rampasan kuasa jika pengaruh Jesus Christ semakin merebak. Maka, pihak berkuasa telah berusaha untuk menangkap Jesus Christ.
Mengikut catatan gereja, Jesus Christ telah berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Rom pada tengah malam Jumat tahun ketiga kerasulan beliau. Akibat daripada penangkapan itu Jesus Christ dikatakan dijatuhkan hukum mati disalib pada petang Jumat. Peristiwa ini dirayakan oleh penganut Kristian sebagai hari ‘Good Friday.’ Orang Kristian juga percaya bahwa Jesus Christ telah dihidupkan semula oleh tuhan pada hari Ahad yang berikutnya. Hari kebangkitan Jesus ini disambut oleh penganut Kristian sebagai hari ‘ Easter .’ Empat puluh hari kemudian Jesus dikatakan telah diangkat naik kelangit. Sehingga hari ini Jesus dikatakan sedang berada disebelah tangan kanan tuhannya. Beliau dikatakan juga akan datang kembali diakhir zaman. Sementara itu pengikut beliau menunggu kepulangan beliau dengan penuh setia. Mereka beranggapan bahawa akhir zaman yang dijanjikan oleh Jesus amat hampir sekali.
3. Era selepas ketiadaan Jesus Christ. 
Setelah berjaya memisahkan Jesus Christ daripada pengikutnya, para ulama Yahudi menumpukan pula usaha mereka terhadap pembasmian para pengikut Jesus. Salah seorang ulama Yahudi yang paling taksub memerangi Jesus dan pengikutnya ialah Saul@Paul. Paul merupakan orang yang paling digeruni kerana kekejaman nya yang melampau terhadap para pengikut ajaran Jesus.
Namun begitu, tujuh tahun selepas ketiadaan Jesus, Paul tiba-tiba bertukar kem dengan menyertai gerakan ajaran Jesus. Pada mulanya penyertaan Paul diragukan ramai.
Bagaimanapun beliau turut diajak oleh seorang murid Jesus yang bernama Barnabas untuk menyertai rombongan dakwah. Setelah berdakwah beberapa ketika, Paul menjadi terkenal dan semakin diterima ramai.
Paul memanfaatkan kesempatan ini dengan sepenuhnya untuk menyampaikan suatu ajaran yang mengejutkan.Tiba-tiba Paul mendakwa bahwa Jesus ialah anak tuhan yang mati untuk menebus dosa semua manusia. Paul juga mengajar bahwa semua manusia telah mewarisi dosa daripada manusia pertama yaitu Adam. Mengikut Paul lagi, sesiapa yang percaya kepada ketuhanan Jesus dan kepada kerja Jesus menebus dosa akan mendapat jalan keselamatan didunia dan di akhirat. Ajaran Paul inilah yang menjadi asas kepercayaan agama Kristen






Tujuan penerbitan
-Sebagai dokumen penulis
-Membagikan tulisan penulis lain
-Memberikan info tentang hal ini

[samang adalah raki, sama dengan kamu]

baca jawaban dari pertanyaan dibawah ini.

Bolehkah seorang Muslim memakan sembelihan orang Kristen, karena mereka menyembelih dengan menyebut nama Yesus Kristus? jawaban

Dalam al-Qur'an disebutkan bahwa manusia tidak tahu kapan akan mati dan di bumi mana akan dikubur. Bagaimana dengan orang yang dihukum mati yang telah diberi tahu kapan akan dieksekusi? jawaban

Dalam al-Qur'an disebutkan bahwa manusia tidak tahu jenis kelamin yang ada dalam rahim seorang ibu. Bagaimana dengan ultrasonography(USG) yang dapat mendeteksi dalam kandungan, sehingga dapat diketahui apakah anak itu laki-laki atau perempuan? jawaban

Bolehkah seorang Muslim memakan sembelihan orang Kristen, karena mereka menyembelih dengan menyebut nama Yesus Kristus? jawaban

Hukum Kloning. lihat penjelasan
12344__________________
sumber : agungadiaryono.blogspot.com
alkitab.sabda.org
id.answers.yahoo.com
ms.wikipedia.org

Komentar

Posting Komentar

Terima kasih telah sedia mengisi dengan santun

Postingan populer dari blog ini

Macam Jenis Bisnis Online Yang Menghasilkan Uang

Cara Memainkan Game PS2 Melalui Slot USB Flashdisk

Cara Membuat Tulisan Unik Menarik dan Kreatif Online